برگرداندن 736 واحد تعطیل‌شده به تولید / تدوین 84 سنجه برای اقتصاد مقاومتی

کد خبر : 20084
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 12:03
دکتر اله بداشتی

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات با بیان اینکه جایزه اقتصاد مقاومتی امسال به واحدهای تولیدی برتر اهدا می‌شود، گفت: در این زمینه 84 سنجه برای ارزیابی این واحدها تدوین شده است.
برگرداندن 736 واحد تعطیل‌شده به تولید / تدوین 84 سنجه برای اقتصاد مقاومتی

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور ،حمیدرضا اله بداشتی  در مورد احیای واحدهای تولیدی دچار مشکل بودند گفت: سال گذشته هزار واحد تولیدی عارضه‌یابی شدند و از بین این واحدهای تولیدی 736 واحد رفع موانع تولید شده و با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و با کمک مردم و رفع موانع بدون ریالی اعتبار دولتی مشکل آنها رفع شده و به چرخه تولید برگشتند.

وی افزود: ما بر خود تکلیف می‌دانیم که بتوانیم رسالت انقلابی و مسئولیت جهادی خود را انجام دهیم.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات همچنین گفت: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی سال گذشته 980 واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) ساخته یا مرمت و بهسازی شده و امسال هم قرار است دو برابر این رقم یعنی حدود دو هزار واحد را بازسازی یا احداث و مرمت کنیم.

اله بداشتی در مورد اینکه مهم‌ترین مسائل واحدهای تولیدی چه بود که با رفع آن به جریان کار و تولید برگشتند، گفت: رفع موانع تولید و گلوگاه‌های مشکل‌دار تولید، زنجیره تامین مواد اولیه، عدم رقابت‌پذیری محصول، زیان انباشته، مشکل سرمایه در گردش، بیمه تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی، استقراض بانکی، مشکل حمل و نقل و همچنین مشکل بازاریابی و فروش مهم‌ترین این مسائل بودند که با رفع آنها واحدهای تولید می‌توانند به چرخه تولید برگردند.

وی تصریح کرد: وقتی یک واحد تولیدی بدهی به سازمان تامین اجتماعی دارد، در هماهنگی با این سازمان تلاش می‌کنیم بدهی آن واحد را تقسیط کنیم و همچنین تخفیف‌هایی برای واحدهای تولیدی در نظر می‌گیریم تا تعطیل نشود و این مسائل در ستاد تسهیل استانی هماهنگ می‌شود و از ظرفیت بسیج صنعت، بسیج اصناف و بسیج کارگران به عنوان سه ضلع رفع موانع تولید استفاده می‌کنیم.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات اظهار داشت: گاهی یک واحد تولیدی مشکل بازاریابی و بازارهای جدید دارد که تلاش می‌کنیم به صادرات محصول از طریق هم‌افزایی با بسیج اصناف و استفاده از کلینیک عارضه‌یابی بسیج صنعت و متخصصان صادرات استفاده کنیم و بتوانیم واحد تولید را به چرخه کار برگردانیم.

به گفته اله بداشتی یکی از اقدامات برگزاری جلسات کارفرما و کارگر به صورت چهره به چهره است که مسائل کارگری مطرح و کارفرمایان در حد توان خود نسبت به رفع این مشکلات اقدام می‌کنند.

وی همچنین گفت: امسال قرار است در ایام دهه فجر تعدادی واحد تولید موفق در زمینه اقتصاد مقاومتی معرفی و تقدیر شوند.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات در پاسخ به این پرسش که بر اساس چه معیاری یک واحد تولیدی با عنوان اقتصاد مقاومتی بررسی می‌شود و آیا قرار است کارهای روزمره واحدها را به نام اقتصاد مقاومتی معرفی کنیم، گفت: در یک کار مطالعاتی و پژوهشی شاخص‌ها و معیارها و سنجه‌های ارزیابی برای اقتصاد مقاومتی تدوین شده و ارزیابانی برای استفاده از این شاخص‌ها آموزش دیده‌اند و طبق نظام اقدامات، تا سومین مرحله این نظام‌نامه پیش رفته است. برخی استان‌ها مانند همدان و مازندران در زمینه اقتصاد مقاومتی پیشرو هستند و توانستند به الگوهای مدنظر و کار جمعی در مساعدت با استانداران، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی دست پیدا کنند. همچنین گروه‌های پشتیبانی همچون امام جمعه، بسیج، سپاه، در همکاری با جامعه کارگری در این زمینه کمک می‌کنند.

به گفته اله بداشتی 84 سنجه برای ارزیابی یک کارگاه بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین و ارزیابی می‌شود که منتخبان این  حوزه در دهه فجر معرفی و تقدیر می‌شوند. به عنوان مثال یکی از مشخصات واحدهای تولیدی این است که بتوانند در مقابل تکانه‌های اقتصادی و تحریم‌ها بر اساس بند 20 از اصول 24گانه سیاست اقتصاد مقاومتی ماندگاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: این مسائل از طریق مطالعات تدوین شده و کار علمی و پژوهشی انجام شده تا سنجه‌ها یعنی مولفه‌ها به صورت یکسان در واحدهای تولیدی بررسی شوند.

به گفته مسئول بسیج کارگران و کارخانجات، در دیدار امسال کارگران با مقام معظم رهبری نگاه ایشان به مسئله کار یک نگاه تقدسی، تحسینی و تکریمی نسبت به‌ کار و کارگر بود و تولید را به عنوان ستون فقرات اقتصاد و کارگر را به عنوان ستون فقرات تولید معرفی کردند؛ یعنی اینکه برای حفظ روند تولید و پیشرفت اقتصاد باید به مسئله کارگران مانند امنیت شغلی، بیمه و سلامت، رفاه،‌ ارتقاء معیشت، مهارت و آموزش توانمندسازی کارگران، باید توجه شود تا بتوانیم جریان تولید را ادامه دهیم.


اله بداشتی همچنین گفت: در فرمایشات رهبری عنوان شد که کارگران باید سهم عادلانه‌ای از نتیجه نهایی ببرند، چون کارگر ظرفیت تولید را شکوفا می‌کند و باید مشکلات مادی و معنوی کارگران برطرف شود، چون کار مانع ایجاد فساد و آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و سرقت در جامعه می‌شود.

وی افزود: رهبر انقلاب در این دیدار علاوه بر تکریم زبانی برای کارگران که آن را شرط لازم دانستند، در عین‌حال گفتند این شرط کافی نیست و تکریم عملی و عینی باید برای کارگران وجود داشته باشد. معیشت کارگران، سلامت و مسکن، و امنیت شغلی کارگران هم باید مدنظر قرار گیرد.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات اظهار داشت: سازمان بسیج کارگران و کارخانجات در راستای ارتقای توانمندی و آموزش کارگران در همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای و ظرفیت آموزشگاه‌های این سازمان جهت تربیت کارگران ماهر استفاده می‌کند و دغدغه ما این است که معیشت کارگران و سفره آنان نباید دچار خدشه شود.

اله بداشتی همچنین گفت:‌ کمیسیون‌های کارگری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها در جهت رفع مشکلات کارگران در راستای افزایش تولید و بهره‌وری در واحدهای تولیدی کمک می‌کنند و با رونق تولید می‌توان به صورت عملی تورم را مهار کرد.

وی همچنین گفت:‌ در هفته بسیج کارگران و کارخانجات که از 5 تا 11 اردیبهشت ماه بود که در این روز سالروز تشییع شهید کارگری عبدالحسین برونسی انچام شده است. در نخستین روز تجدیددیدار کارگران با مقام معظم رهبری اتفاق افتاد. همچنین دو هزار جلسه جهاد تبیین برگزار شد. هزار نفر از کارگران با حضور در مرقد امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های امام و رهبری اقدام کردند. معرفی شهید شاخص جامعه کارگری، سردار محمد کاظم‌زاده که خودش مهندس در ذوب‌آهن اصفهان بود انجام شد.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات اظهار داشت: همچنین با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین آیین تقدیم 980 واحد مسکونی ساخته‌شده و یا مرمت و بهسازی‌شده توسط گروه‌های جهادی و با پشتیبانی واحدهای صنعتی و مدیران کارگاه‌ها انجام شده که تحویل خانواده‌های مددجوی کمیته امداد شد و این آیین به صورت نمادین در اصفهان با تحویل دو واحد تولیدی انجام شد.

وی همچنین گفت: 110 هزار بسته کمک مومنانه در هفته کارگر به خانواده‌های نیازمند با عزت و احترام تحویل شد. همچنین گروه‌های جهادی به عنوان سفیران تولید و دیدار با کارگران آسیب‌دیده و خانواده کارگران فوت‌شده انجام شد. همچنین در خطبه‌های نماز جمعه گزارشاتی از اقدامات بسیج کارگری در سراسر کشور ارائه شد.

اله بداشتی همچنین گفت: جامعه کارگری با تقدیم 14 هزار شهید به انقلاب اسلامی در هفته کارگری با حضور در خانواده هزار شهید کارگری نسبت به مقام شهدای کارگر ادای احترام کردند.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات اظهار داشت: در یکی از روزهای هفته کارگری رزمایش دیدبانان اقتصاد مقاومتی با حضور ارزیابان استانی و شهرستانی به استعداد 420 نفر از کارگران جهادگر و متخصص انجام شد که این ارزیابی در 4 نظام‌نامه عملیاتی شد.

وی افزود: نظام مطالعاتی به مدت 9 ماه با استفاده از متخصصان اقتصاد مقاومتی انجام شد، همچنین نظام شناسایی، آموزش و توانمندسازی 32 ارزیاب اقتصاد مقاومتی در سطح استان و 398 ارزیاب در شهرستان‌ها صورت گرفت. نظام اجرای عملیات حضور ارزیابان با رزمایش دیدبانان اقتصاد مقاومتی که به مدت 4 ماه انجام خواهد شد و نظام انتخاب واحدهای برتر و نظام پشتیبانی حدود 700 واحد تولیدی در کشور که حدود 30 واحد تولیدی در سطح ملی در حضور رئیس جمهور یا معاون اول معرفی و تقدیر خواهند شد.

اله بداشتی اضافه کرد: هدف از برگزاری طرح دیدبان اقتصاد مقاومتی و اعطای نشان آن، این است که الگوسازی مناسب در عرصه تولید کالا و خدمات، ایجاد فضای رقابتی سالم و افزایش کیفیت، گسترش ضریب نفوذ گفتمان اقتصاد مقاومتی در بنگاه‌های تولیدی و هدایت عرصه‌های تولید در زمینه پیروی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

پایان پیام/

ارسال توسط : سید خبرنگار
بازدید
دیدگاه