مسئول بسیج کارگری کشور در گفتگوی زنده خبری:

بسیج کارگری نیرویی خارج از عرصه کارگری نیست/ترویج گفتمان رهبری درباره جنگ تحمیلی اقتصادی و جهاد مقدس راهبرد ماست

کد خبر : 326
پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 - 04:36

مسئول سازمان بسیج کارگری کشور، چهارشنبه شب در گفتگوی زنده "دو نیم ساعت" شبکه خبر به سئوالاتی در زمینه جایگاه کارگر در اسلام و نقش بسیج کارگری در تحقق اقتصاد مقاومتی پاسخ داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج کارگری کشور، رمضانعلی طالبی مسئول سازمان بسیج کارگری کشور، چهارشنبه شب در گفتگوی زنده "دو نیم ساعت" شبکه خبر به بیان نگاه مترقی اسلام به کار و کارگر و همچنین نقش بسیج کارگری در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.

در این گفتگوی زنده خبری که سید محمدرضا موالی زاده معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و حمیدرضا مشهدی عباسی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، مسئول سازمان بسیج کارگری کشور ضمن تبریک هفته کارگر و روز بسیج کارگری گفت: پیشینه جانفشانی کارگران در شروع انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی مثال زدنی است به گونه‌ای که رهبری انقلاب فرمودند کارگران هم در چرخه تولید و هم در دفاع مقدس جانانه حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که در انقلاب اسلامی بازتعریف شد و جایگاه واقعی و شرافت خود را پیدا کرد همین جایگاه کار و کارگر بود افزود: اهمیت کار و تلاش در انقلاب اسلامی شعار نیست، بلکه فریاد امام عزیز و خروش انقلابی ملت و پیدایش فرهنگ اسلامی، باعث شد بخش عظیمی از بدنه ملت که کارگر و اهل تلاش بودند وارد میدان شوند و اهمیت پیدا بکنند و هم در عرصه دفاع مقدس و هم در عرصه جهاد اقتصادی نقش آفرینی کنند.

طالبی در پاسخ به این سئوال که نقش بسیج کارگری در تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه است افزود: بر اساس طراحی صورت گرفته، یکی از رویکردها و راهبردهای ما ترویج گفتمان رهبری در بیان مفهوم "جنگ تحمیلی اقتصادی"و مفهوم "جهاد مقدس"است؛ تا با افزایش سطح آگاهی و شناخت از این وضعیت بتوانیم آمادگی لازم را پیدا و نقش خودمان را به عنوان بسیج کارگری ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه 35 ساله انقلاب نشان داد که هرجا توانستیم افکار جامعه را همراه کنیم و اندیشه "شدن"و "توانستن"را تزریق کنیم موفق بوده‌ایم افزود: برای تحقق این مسئله بخشی از راهبردهای بسیج کارگری را می‌توان در "ترویج فرهنگ دینی جهت رفتار سازی در جامعه کارگری"، "نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت پذیری"، "تقویت و توسعه کارآمدی در عرصه صنعت و تولید"، "ایجاد خودباوری، خوداتکایی و خودکفایی"، "افزایش کیفیت تولید و بالا بردن بهره وری"و "اصلاح الگوی مصرف" خلاصه کرد.

مسئول بسیج کارگری کشور با اشاره به اینکه یکی از راههای افزایش منزلت کارگران تعمیق فرهنگ مصرف تولیدات داخلی است بیان کرد: ترویج فرهنگی که بتواند از تولید ملی و داخلی در همه ابعاد حمایت بکند موجب رونق کار و دیده شدن دسترنج کارگران خواهد شد.

مسئول بسیج کارگری کشور با اشاره به مردمی بودن بسیج افزود: بسیج کارگری نیرویی خارج از عرصه تولید و صنعت نیست و این خود کارگران هستند که به این باور و اندیشه رسیده‌اند که برای پیشرفت کشور و انقلاب کار و تلاش کنند.

وی با اشاره به تغییر ساختار بسیج کارگری و گروه‌های مقاومت نسبت به گذشته افزود: راهبرد ما در بسیج کارگری همسو با اهداف کارفرمایان و کارگران است و بر این اساس بسیجی در عرصه صنعت و تولید به معنای کسی است که قادر به بهره‌گیری از ظرفیتهای فنی و تخصصی پیرامونی برای ارتقای وضعیت کار و تولید است.

طالبی با اشاره به فعالیت 5 هزار حلقه صالحین در پایگاهها و حوزه‌های بسیج کارگری افزود: در جلسات حلقه‌های صالحین علاوه بر مسائل معرفتی، مسئله فرهنگ کار و موضوعات تخصص آن دیده شده است، به گونه‌ای که در جلسات یک ساعته حلقه‌ها، نیم ساعت به مسائل معرفتی و نیم ساعت دیگر در قالب گروه‌های "ارتقاء بهره‌وری"، "ارتقاء دانش فنی"، "ارتقاءصرفه جویی" و ...، به مسائل مرتبط با حوزه کار پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به حضور بسیج کارگری در 2200 نقطه از مراکز صنعتی و تولیدی کشور افزود: در هرکجا که حضور بسیج محقق شده است هم‌افزایی و همگرایی کارگران و کارفرمایان بیشتر بوده است.

وی با اشاره به در دستور کار بودن نوسازی واحدهای صنعتی و  تولیدی افزود: تقاضای بنده از عزیزان نماینده مردم در مجلس و دولت این است که ضمن حمایت از حضور بسیج در این عرصه در تصویب قانون کار که ماده تقویت بسیج در آن دیده شده است تسریع شود تا بخشی از مشکلات مرتفع گردد.

طالبی با اشاره به تلاش دشمنان در تحمیل جنگ اقتصادی و تشدید اختلافات کارگران و کارفرمایان بدلیل خلاء های قانونی افزود: این اختلافات موجب ناامنی و بی‌اعتمادی دوسویه کارگر و کارفرما می‌شود که نتیجه آن بی‌انگیزگی کارگران برای تلاش بیشتر و کارفرمایان برای ارتقاء بستر تولید است.

وی با اشاره به نقش بسیج کارگری در این موضوع افزود: تلاش ما بر این بوده است که با همراهی شوراهای حل اختلاف این قبیل مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ساماندهی 3 هزار نخبه عرصه صنعت و تولید در قالب شوراهای عالی کارگری در شهرستان‌ها و استان‌ها و مرکز افزود: یکی از کارهای اساسی این شوراها پیدا کردن مشکلات و مسائل عرصه کار و تولید با توجه به شرایط خاص داخلی هر استان است که با طرح این معضلات و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌های استان، راهکارهای بومی آن را ارائه می‌دهند.

طالبی با اشاره به برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج کارگری در اواخر سال 92 افزود: در این همایش بحمدالله تعداد زیادی مقاله از سوی شرکت کنندگانی که که فعالان عرصه صنعت و تولید بودند ارسال شد که نتایج خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه نقش بسیج کارگری کمک به دولت است، افزود: از همینجا به همه کارگران اعلام می‌کنم که ما سربازان و همراهان صادق و دلسوز این قشر شریف و قانع هستیم و با تمام اخلاص و توانی که البته متکی به توکل بر خداوند و ایمان به داشته‌های خود است برای رونق کار و تولید و پیشرفت در عرصه صنعت و تولید در خدمتگذاری حاضریم.  

طالبی با گرامیداشت "نهم اردیبشهت"روز بسیج کارگری و یاد و خاطره سردار شهید عبدالحسین برونسی و 14 هزار شهید کارگر افزود: سازمان بسیج کارگری در سالهای اخیر شهدای برجسته و شاخص کارگری را به عنوان شهید شاخص آن سال معرفی کرده است که تا کنون شهیدان دستیاری، زوارقلعه و مهدی کریمی به عنوان شهدای شاخص سالهای اخیر و شهیدان باغیانی که یک پدر و دو فرزندشان را تقدیم انقلاب کردند به عنوان شهید شاخص سال 93 معرفی شده‌اند که بواسطه این موضوع برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ جهادی در طول سال اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به برنامه های برگزار شده در طول هفته بسیج کارگری گفت: از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور و نمایندگان مجلس بویژه نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی که در برنامه های برگزار شده در طول هفته بسیج کارگری حضور برجسته‌ای داشتند تقدیر و تشکر میکنم.

وی با ابراز تشکر ویژه از حضور امروز مقام معظم رهبری در جمع کارگران افزود: این سنت حسنه ای است که رهبر انقلاب در چند سال اخیر با حضور در میدان کار و تلاش و خط مقدم کارزار اقتصادی، موضوع تکریم از مقام کار و کارگر که منبعث از فرهنگ اسلامی است را در عمل به ما آموزش میدهند.

وی اظهار داشت: از سوی تمامی مجموعه بسیج کارگری در سراسر کشور به رهبر معظم انقلاب اعلام آمادگی می‌کنیم که با همه توان و ظرفیت در تحقق اهداف شعار سال و ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و موضوعاتی که امروز از سوی ایشان در جمع کارگران بیان شد تلاش خواهیم کرد.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه