با وجود تولید 200 تنی زعفران امسال:

زعفران ایرانی را با بسته‌بندی جدید به خودمان صادر می‌کنند!

کد خبر : 551
دوشنبه 10 مهر 1391 - 00:15

رئیس هیئت‌مدیره صنایع غذایی شمیم با بیان اینکه حجم زعفران صادراتی ایران در سال جاری حدود 150 تن بوده است، گفت: این محصول بیشتر به کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و اسپانیا صادر می‌شود که این کشورها زعفران ایران را با بسته‌بندی جدید دوباره صادر می‌کنند!

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج کارگری به نقل از تولید ایرانی"علیرضا غفاری" افزود: در 6 ماه نخست امسال صادرات محصولات کشاورزی به میزان 754 هزار تن رسید که سهم محصول زعفران حدود 150 تن بود.

رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی شمیم، با بیان اینکه بیشترین حجم زعفران ایران به کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و اسپانیا صادر می‌شود، افزود: این مشتریان زعفران ایرانی از جمله کشورهایی هستند که پس از واردات زعفران از ایران، به مبدأ تازه‌ای برای صادرات زعفران تبدیل می‌شوند و این محصول را به اسم کشور خودشان عرضه می‌کنند.

وی بیان کرد: در 6 ماه نخست امسال حدود 200 تن زعفران در ایران تولید شده است که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

غفاری با بیان اینکه مشکلات تولید و صادرات زعفران بسیار متعدد است، مکانیزه نبودن کشت و برداشت این محصول، وابستگی زیاد تولید زعفران به نیروی کار،  محدود بودن فصل برداشت و وضعیت آب‌وهوایی را از جمله مشکلات تولید و برداشت زعفران در ایران برشمرد.

وی، با انتقاد از نبود فناوری و دانش روز در حوزه بسته‌بندی و تبلیغات کالاهایی همچون زعفران یادآور شد: بسیاری درصدد صنعتی کردن تولید این محصول هستند، اما برای این منظور تا کنون نتوانسته‌اند دستگاهی به کار بگیرند که جایگزین نیروی انسانی شود و برای چیدن و  به‌ویژه جدا و پاک کردن زعفران با مشکلی روبه‌رو نشود.

غفاری با بیان اینکه به تعداد دست‌اندرکاران زعفران راه‌های تقلب در تولید و عرضه این محصول به بازار وجود دارد، توضیح داد: آزمایشگاه‌های معتبری در استان خراسان رضوی با برخورداری از تائیدیه سازمان استاندارد وجود دارند که این محصول را از نظر کیفیت و خالص یا تقلبی بودن، آزمایش و ارزیابی می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره صنایع غذایی شمیم تصریح کرد: هر گرم زعفران سرگل ممتاز در داخل کشور با قیمت 2500 به فروش می‌رسد و هر گرم زعفران صادراتی نگین با بهای 2800 تا 3000 تومان صادر می‌شود.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه