اسماعیلی: کاهش قیمت شیر به افزایش تولید آن بستگی دارد

فقط از یک چهارم ظرفیت تولیدی صنایع لبنی کشور استفاده می‌شود

کد خبر : 548
یکشنبه 9 مهر 1391 - 06:17

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی، افزایش سطح تولید را از عوامل کاهش قیمت شیر خواند و گفت: صنعت لبنیات در ایران 16 میلیون تن ظرفیت تولیدی دارد، اما متأسفانه هم‌اکنون تنها از چهار میلیون تن از این میزان ظرفیت استفاده می‌شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج کارگری کشور به نقل از تولید ایرانی "محمدرضا اسماعیلی" با بیان اینکه قیمت شیر در قیاس با سال گذشته 300 درصد افزایش داشته‌ است، گفت: در نشستی که با حضور مرتضی بختیاری؛ وزیر دادگستری و مهدی غضنفری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد تنظیم بازار تشکیل شد، قیمت شیرخام با بار میکروبی یک میلیون در کارخانه هر کیلوگرم 770 تومان و نیز با بار میکروبی کمتر از 100 هزار به ازای هر کیلوگرم 930 تومان تعیین شد.

 

افزایش قیمت شیر به قیمت نهاده‌های دامی بستگی دارد

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ،‌علت افزایش بهای شیر را بالا رفتن قیمت برخی از نهاده‌های دامی همچون علوفه خواند و افزود: 80 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنیاتی را شیر تشکیل می‌دهد و 20 درصد باقی مانده به افزودنی‌ها، حمل و نقل و بسته‌بندی آن بستگی دارد با این حال هنوز 300 درصد افزایش قیمت شیر را بر قیمت کنونی تمام شده محصولات لبنی لحاظ نکردیم.

اسماعیلی، نخستین مشکل صنعت لبنیات کشور را سرمایه در گردش و نقدینگی خواند و توضیح داد: وقتی در گذشته شرکتی شیر را با قیمت 400 تومان خریداری می‌کرده است، اما الان آن را با مبلغ یکهزار تومان می‌خرد، نقدینگی سرمایه در گردش شرکت کاهش پیدا می‌کند و آن کارخانه با مشکل کمبود سرمایه روبه‌رو می‌شود.

به گفته وی، قرار دولت بر این بود که پس از هدفمند کردن یارانه‌ها از تولیدکنندگان حمایت شود، اما تاکنون که 6 ماه از آغاز سال «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» می‌گذرد، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، امید است در این سال شاهد حمایت دولت از تولیدکنندگان لبنیات باشیم.

اسماعیلی، با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید شیر به‌عنوان کالای سلامتی و با بیان اینکه تولیدکنندگان شیر و فرآورده‌های لبنی در یک زنجیره به مصرف‌کننده  متصل هستند، تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در تلاش هستند تا در این بحران اقتصادی آسیبی به صنایع کشور وارد نشود و سلامت جامعه که دغدغه همگان است به خطر نیفتد تا جامعه‌ای سالم و پویا داشته باشیم.

 

کیفیت شیرهای موجود در بازار تضمین شده است

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان کیفیت شیرهای موجود در بازار تضمین شده است، بیان کرد: شیر هم‌اکنون بر اساس فرمولی مشخص در کارخانه زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان‌های نظارتی و استاندارد تولید، بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شود؛ طعم شیر به درصد چربی چاپ شده بر روی پاکت شیر بستگی دارد و وقتی شیر کم‌چرب است مردم احساس می‌کنند شیر با آب مخلوط شده است.

 

شیر فله‌ای سلامت مردم را به خطر می‌اندازد

وی به پرسش «چرا شیرهای پرچرب پاکتی هم کیفیت مطلوبی ندارند؟»پاسخ قانع‌کننده‌ای نداد و به جای آن درباره شیر فله‌ای گفت: تولید و فروش شیر به‌صورت فله‌ای برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد به همین علت ممکن است به شیرهای خود آب اضافه کنند، مردم به گمان اینکه شیر فله‌ای تازه و طبیعی است، آن را با یک میلیون بار میکروبی خریداری می‌کنند؛ شیر فله‌ای سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

 

کاهش قیمت شیر به تولید آن بستگی دارد

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی، درباره پیش‌بینی قیمت شیر در روزهای آتی گفت: صنعت لبنیات ایران 16 میلیون تن ظرفیت تولیدی دارد، اما متاسفانه هم‌اکنون از چهار میلیون تن آن استفاده می‌شود که با ارتقای سطح تولید می‌توانیم به کاهش قیمت آن کمک کنیم، ما نیز از این ملت هستیم و از این محصول استفاده می‌کنیم و دوست داریم این محصول با قیمت مناسب در بازار عرضه شود تا همه بتوانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه