تولید ملی در بیانات مقام معظم رهبری:

نبایدهای تولید و توسعه اقتصادی از کلام رهبری

کد خبر : 552
دوشنبه 10 مهر 1391 - 04:31

مقام معظم رهبری به مناسبت‌های مختلف درباره مسائل مرتبط با تولید ملی بیاناتی را ایراد فرمودند که بازخوانی آنها می‌تواند به مسئولان نظام در شناخت مسیر روبه رشد چرخه اقتصادی کمک کند.

 

 پر واضح است که رسیدن به نقطه مطلوب کشور و حل بسیاری از معضلات اجتماعی در گرو سرلوحه قراردادن فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای متعددی با فعالان اقتصادی کشور ، درباره نحوه محقق شدن اهداف شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رهنمودهایی را تشریح کرده‌اند که خلاصه‌ای از  آنها در گزارش زیر با استناد مستقیم به کلام ایشان ارائه می‌شود.

 

ضرورت توجه به بنیان‌های علمی در تحقق شعار تولید ملی

«پيشرفت مادى كشور در درجه‌ اول، متوقف بر دو عنصر است: يك عنصر، عنصر علم است؛ يك عنصر، عنصر توليد است. اگر علم نباشد، توليد هم صدمه مى‌بيند؛ كشور با علم پيش مي‌رود. اگر علم باشد، اما بر اساس اين علم و بر بنياد دانش، توليد تحول و تكامل و افزايش پيدا نكند، باز كشور درجا ميزند.

اگر به توفيق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانيم مسئله ‏ توليد داخلى را، آنچنان كه شايسته‏آن است، رونق ببخشيم و پيش ببريم، بدون ترديد بخش عمده‏اى از تلاشهاى دشمن ناكام خواهد ماند. پس بخش مهمى از جهاد اقتصادى، مسئله توليد ملى است. اگر ملت ايران با همت خود، با عزم خود، با آگاهى و هوشمندى خود، با همراهى و كمك مسئولان، با برنامه‏ريزىِ درست بتواند مشكل توليد داخلى را حل كند و در اين ميدان پيش برود، بدون ترديد بر چالشهائى كه دشمن آن را فراهم كرده است، غلبه كامل و جدى پيدا خواهد كرد. بنابراين مسئله توليد ملى، مسئله مهمى است.

علم و فناورى يكى از پايه‌هاى اقتدار اقتصادى يك ملت است. يك ملت با داشتن دانش پيشرفته، فناورى پيشرفته، هم به ثروت مي‌رسد، هم به استغناى سياسى مي‌رسد، هم آبرومند مي‌شود، هم دستش قوى مي‌شود. به خاطر كليدى بودن مسئله پيشرفت علم و فناورى، من نسبت به اين مسئله حساسم.»

 

 

اصلاح چرخه تولید

«چرخه‌ توليد در كشور، چرخه‌ معيوبى بوده است. آنچه را كه ما در مجموعه‌ توليدى كشور به دست مى‌آورديم، با مصرف بيشتر، هزينه‌ بيشتر و دستاورد و بازدهِ كمتر بوده است. طبق تشخيص كارشناسان اقتصادى كه همه بر آن اتفاق نظر دارند، هدفمندى يارانه‌ها مي‌تواند اين را اصلاح كند؛ حالت پرمصرف و كم‌بازده را از توليد كشور بستاند و مصرف و بازده را در توليد متعادل كند.»

 

رونق تولید ملی با صندوق توسعه

«خوشبختانه «صندوق توسعه اقتصادى» در سياست‌ها تصويب شد؛ مجلس شوراى اسلامى آن را قانون كرد. امروز يك ذخيره باارزشى در اختيار مسئولان هست؛ مي‌توانند اين را در اختيار توليد ملى بگذارند. بايد كار را تسهيل كنند؛ مجلس هم بايد همكارى كند، دولت هم بايستى همت كند؛ بتوانند به توليد ملى رونق بدهند.»

 

تولید محصول مرغوب و ارزان

«محصول داخلى را بايد مرغوب، باكيفيت و بادوام توليد كنيم. تا آنجائى كه بتوانيم، بايد قيمت تمام‌شده را ارزان تمام كنيم. اين كار، همكارى همه را مي‌طلبد. بخش‌هاى گوناگون دولتى بايد در اين زمينه همكارى كنند، چه بخش‌هاى پولى و مالى، چه بخش‌هاى ديگر اقتصادى مجلس هم بايد همكارى كند، تا بتوانند اين قضيه را در كشور ما تحقق ببخشند.»

 

حمایت از کارِ کارگر ایرانی

«ما بايد بتوانيم از كارِ كارگر ايرانى حمايت كنيم؛ از سرمايه سرمايه‌‏دار ايرانى حمايت كنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملى امكان‏ پذير خواهد شد. سهم دولت در اين كار، پشتيبانى از توليدات داخلىِ صنعتى و كشاورزى است. سهم سرمايه ‏داران و كارگران، تقويت چرخه توليد و اتقان در كار توليد است و سهم مردم، كه به نظر من از همه اينها مهمتر است، مصرف توليدات داخلى است. ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم؛ در همه زمينه‌‏ها: زمينه‌‏هاى مصارف روزمرّه و زمينه ‏هاى عمده ‏تر و مهمتر.»

 

مردم و مصرف محصولات

«شما بايد كالاى ايرانى بخواهيد. اين افتخار نيست؛ اين تفاخر غلطى است كه ما مارك‌هاى خارجى را در پوشاكمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان، در خوراكى‌هامان ترجيح بدهيم به مارك‌هاى داخلى؛ در حالى كه توليد داخلى در خيلى از موارد بسيار بهتر است. من شنيدم پوشاك داخلى را كه در بعضى از شهرستان‌ها توليد مي‌شود، مي‌برند مارك خارجى مي‌زنند، برمي‌گردانند! اگر همين جا بفروشند، ممكن است خريدار ايرانى رغبت نكند؛ اما چون مارك فرانسوى دارد، خريدار ايرانى همان لباس را، همان كت و شلوار را، همان دوخت را انتخاب ميكند؛ اين غلط است. توليد داخلى مهم است. ببينيد كارگر ايرانى چه توليد كرده است، سرمايه‌دار ايرانى چه سرمايه‌گذارى كرده است. در زمينه‌ مصرف، عمده‌ كار دست مردم است. »

منبع: هم اندیشی

ارسال توسط : مدیر فنی
بازدید
دیدگاه